Prosjektet er gjennomført og verktøyet er blitt implementert i barnehagens virksomhet.
Prosjektets formål
Skape økt bevissthet for utvidet bruk av barnebøker som en integrert del av et godt språk- og lekemiljø i en flerkulturell barnehage.
- ”Språkløyper” som verktøy kombinert med temasirkelen «På reise i bøkenes verden»
- Vekt på danning og kulturelt mangfold i bruk av bøker og omskaping av rom.
Vi legger vekt på følgende satsingsområder
- Pedagogisk ledelse - barnehagen som lærende organisasjon ved å gjøre oss kjent med verktøyet ”Språkløyper”.
- Danning og kulturelt mangfold med bøker som utgangspunkt.
- Utvide språkmiljøet for alle barn ved at foreldrene oppmuntres til å lese bøker på morsmål hjemme ved å lage bokkasser i barnehagen.
Målgruppe
Personalet i Storgaten barnehage
Gjennomføring
- Prosjektgruppe på tre som ledes av styrer.
- Følge ”metodikken i Språkløyper på planleggingsdager og 10 personalmøter
- Skriftlig dokumentasjon, foto og film av prosessene med utvidet metodebruk for bøker samt praksisfortellinger og observasjoner som utgangspunkt for felles refleksjon
- Seminar med veileder
- Aktuelle kurs innenfor satsingsområdet ”Et godt læringsmiljø for alle barn”
- Styringsgruppa bruker erfaringene i det tverrfaglige ”Praksisnettverk barn og rom” ved UiA
Begrunnelse for søknaden/kartlagt kompetansebehov
Barnehagen jobber inneværende år med ”Barn og rom”, og leken har gjennom flere prosjekter vært utgangspunkt for utvikling av barnehagen som lærende organisasjon. Prosjektene har satt i gang mye refleksjon og gitt ny kunnskap som vi vil sammenkople/ videreføre og videreutvikle.
Vi ønsker å prøve ut hvordan bruk av bøker som inspirasjonskilde for barn og voksne kan sammenkoples med omskaping av rom både inne og ute. Pedagogene vil gjennom ”Språkløyper” ha ansvaret for å implementere den nye kunnskapen på avdelingene og utvikle mulighetene bøker kan gi for et godt språk- og lekemiljø.
Hele personalet vil gjennom bruk av ”Språkløyper” få økt bevissthet på egen praksis om valg og bruk av bøker og ny kunnskap som forbedrer vår praksis.
Språkkofferter er et supplement i vår barnehage. Vi vil lage flere i noen bøker.
Vi vil bruke erfaringene fra prosjektet til å gi hele personalet en økt bevissthet og trygghet til å bruke bøker på utvidende måter for å kunne gi gode og utviklende opplevelser for alle barn.