Opplæringen i forberedende opplæring for voksne skal bygge på kompetansen til den enkelte deltaker og hva som er nødvendig for å oppnå ønsket sluttkompetanse. Dette opplæringsløpet er mer fleksibelt og skolen har et stort handlingsrom til å gjøre mer tilrettelegging innenfor tilpasset opplæring, før det må fattes vedtak om individuell tilrettelegging. De aller fleste vil derfor få dekket sine behov gjennom tilpasningen i den ordinære forberedende opplæringen.
Deltakere som har særlig behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter, har rett til individuell tilrettelegging der de får slik opplæring. Dette står i opplæringsloven § 19-6.
Hvem har rett til individuelt tilrettelagt opplæring for voksne?
Individuelt tilrettelagt opplæring for voksne er aktuelt for
- Deltakere som ikke får tilfredsstillende utbytte av det ordinære forberedende opplæringstilbudet (jf. Oppll. §19-5)
- Deltakere i den forberedende opplæringen for voksne som har særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter, har rett til slik opplæring (jf. Oppll. §19-6). Det vil si opplæring i hverdagslivstrening (ADL-trening), grunnleggende kommunikasjonsferdigheter, lese- og skriveferdigheter, motorisk trening o.l.
Før det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring for voksne, gjøres en sakkyndig vurdering av PPT.
Sakkyndig vurdering
En sakkyndig vurdering har to steg:
- Vurdere rett:
- Vurdere om den voksne ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære forberedende opplæringstilbudet og derfor har rett til individuelt tilrettelagt opplæring (§19-5) eller
- Vurdere om den voksne har særlige behov for opplæring for å kunne utvikle eller holde ved like grunnleggende ferdigheter (§19-6)
- Avgjøre hvilket opplæringstilbud den voksne skal få dersom den voksne har rett til individuelt tilrettelagt opplæring.