Når det er tvil om et barn har tilfredsstillende utbytte av skolen, skal skolen alltid gjennomføre undersøkelser og iverksette tiltak for å se om de kan tilrettelegge godt nok for barnet innenfor den ordinære opplæringen. Tiltakene evalueres og justeres i samarbeid med foresatte og elev. PPT har jevnlig samarbeid med skolene og kan bistå skolen også i denne fasen. Målet er å gi flest mulig elever den støtten de trenger i den ordinære tilpassede opplæringen. Dersom eleven fortsatt ikke har tilstrekkelig utbytte av opplæringen må skolen vurdere om eleven bør henvises PPT for sakkyndig vurdering av behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
Retten til individuelt tilrettelagt opplæring i grunnskolen er regulert i opplæringslovens §11-6. Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Opplæringsloven definerer ikke hvilke særskilte behov som kvalifiserer til individuelt tilrettelagt opplæring. Før det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring skal det foreligge en sakkyndig vurdering utarbeidet av PPT. PPT er sakkyndig instans, og vurderer behovet i hvert enkelt tilfelle. Skolen skal ha samtykke fra foresatte og elever over 15 år før henvisning. Elever under 15 år skal gjøres kjent med henvisning til PPT.
Alle saker som vurderes henvist PPT for sakkyndig vurdering, skal ha vært drøftet med PPT i ressursteam på skolen. Alle henvisninger blir vurdert i et inntaksteam før saken evt. tas inn til behandling. For at vi skal kunne behandle henvisninger må pedagogisk rapport være tilstrekkelig fylt ut, referat fra ressursteam samt andre aktuelle dokumenter. Ufullstendige henvisninger blir returnert til skolen.
Forenklet henvisning for lese- og skrivevansker
Denne henvisningen kan benyttes ved indikasjon på spesifikke lese- og skrivevansker, og når det samtidig ikke foreligger bekymring på andre områder. Eleven må vurderes til å ha et tilfredsstillende læringsutbytte innen den ordinære opplæringen, og følge trinnets kompetansemål. Skolen har utredet eleven for lese- og skrivevansker og saken har vært drøftet med PPT.
Bruk av henvisningsskjemaet medfører at PPT ikke foretar en ordinær utredning, og at det ikke leder til en sakkyndig vurdering. Henvisningen medfører at PPT skriver en uttalelse som bekrefter spesifikke lese- og skrivevansker med tanke på rettigheter og tiltak i skolen. PPT vil også kunne skrive en bekreftelse som omhandler rettigheter for tilrettelegging for førerprøve etc. videre for elever på ungdomsskolen eller høyere utdanning.
Henvisning råd/veiledning
Foresatte kan også ta kontakt med PPT for råd og veiledning, men det er skolen som må be om en sakkyndig vurdering.