På denne siden finner du informasjon om:
Hver høst arrangeres Åpen skole med fellesarrangement for elever, foresatte og ansatte. Det er fast innslag fra skolekorpset og felles BlimE-dans med alle elevene. Salg av kaker og pølser i mat- og helserommet organiseres av FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg). Inntektene fra utsalget går til FAU.
Målet med åpen skole er å dekke deler av fagområdene Demokrati og medborgerskap, og Livsmestring og folkehelse. Målene med åpen skole er også:
- å bidra til nettverksbygging på Holviga-laget og ha en møteplass der alle er med
- å mestre sammen
- å vise fram skolen og noe av det vi gjør
- å bidra til TV-aksjonen og se viktigheten av å hjelpe andre
På Holviga barneskole har vi trivselsledere. En trivselsleder skal være med på å bidra til økt aktivitet, bedre samhold og et tryggere skolemiljø. Trivselslederne har et særskilt ansvar for å inkludere elever som går alene. De må være vennlige og respektfulle.
Alle trivselsledere får opplæring i nye aktiviteter på leke- og aktivitetskurs i regi av Trivselsprogrammet. I tillegg får de også tips om hvordan de skal opptre som ledere, hva som er viktig for å være en god trivselsleder og innlæring av viktige verdier som inkludering, vennlighet og respekt.
På skolen har trivselslederne ansvar for igangsetting og ledelse av lek og aktivitet i friminutter. Alle lederne er synlige med vester eller kapteinsbånd. Trivselslederne leder aktivitetene og sørger for at alle som vil, får være med. De passer på at alle følger reglene, og oppfører seg fint mot hverandre. På jevnlige møter planlegger og evaluerer trivselslederne aktivitetene sammen med TL-ansvarlige.
Dette er for elever på 4.–7. trinn.
Hvert år arrangerer Holviga barneskole Kystkulturuka i uke 23. I løpet av denne uka fokuserer vi på å lære mer om den rike kystkulturen i Norge, ved å gi en forståelse av kystkulturens historie og betydningen den har for Grimstad og Norge. Samtidig ønsker vi å inspirere elevene til å ta vare på og verne om kystmiljøet. Hvert trinn gjennomfører en rekke spennende aktiviteter, med et hovedtema som gjennomsyrer hele uka:
- 1. trinn: De reisende
- 2. trinn: Sjøfugl og fisker
- 3. trinn: Livet i fjæra
- 4. trinn: Fyrtårn og sykling
- 5. trinn: Los og Terje Vigen
- 6. trinn: Sjøfartsbyen Grimstad
- 7. trinn: Fisking
På Holviga barneskole har vi noe som heter kulturverter, en viktig rolle der elevene får mulighet til å bidra til skolemiljøet gjennom ulike kulturelle arrangementer.
Som kulturverter vil elevene være med på å ta imot artister og andre som skal ha arrangementer på skolen, primært i forbindelse med Den kulturelle skolesekken. Oppgavene deres kan inkludere å hjelpe til med opprigging og nedrigging av utstyr, ønske velkommen, vise gjester rundt på skolen, og generelt være en støtte for de som arrangerer ulike aktiviteter.
Dette er en flott mulighet for elevene til å utvikle ansvarsfølelse, samarbeidsevner, og å få erfaring med å være et vertskap for gjester.
På Holviga skole har vi noe som heter Trygghetselever. Dette er elever som har et spesielt ansvar for å bidra til et trygt og inkluderende miljø i friminuttene. Trygghetselevene samarbeider med lærerne for å sørge for at alle elever har det bra, og at ingen føler seg utenfor. De er synlige på skolens område, og er der for å hjelpe med å løse små konflikter og støtte elever som trenger noen å leke med.
Å være trygghetselev er en viktig og ansvarsfull oppgave, som gir elevene muligheten til å gjøre en positiv forskjell for andre på skolen.
På Holviga barneskole har vi en spennende intern konkurranse som heter Gullkosten som er skapt for å fremme et godt innemiljø på skolen. Hver uke går representanter fra elevrådet gjennom garderober og klasserom for å gi poeng basert på faste kriterier. Det krever en ekte innsats å holde det rent og ryddig.
Én gang i måneden kårer vi vinneren av Gullkosten - den klassen som har utmerket seg ved å opprettholde høy standard på orden og renhold. Vinnerklassen får æren av å henge Gullkosten utenfor klasserommet sitt i en hel måned, som et synlig bevis på deres innsats.
Vi håper denne konkurransen bidrar til en merkbar effekt på skolens innemiljø, hvor Holviga barneskole fremstår som et ryddig og trivelig sted hver eneste dag, takket være elevenes innsats.
På Holviga barneskole har vi et initiativ kalt Mandagsplukk som er en del av vårt arbeid for å skape et trivelig og rent skolemiljø. Hver mandag har vi elever fra ett bestemt trinn som får ansvaret for å feie og rydde skolegården. Dette tiltaket er en flott måte for elevene å bidra til fellesskapet på, samtidig som det gir dem en følelse av ansvar for skolemiljøet.
Gjennom Mandagsplukk sørger vi for at skolegården holdes fin og ryddig, noe som bidrar til at alle elever får en ren og hyggelig uteplass. Dette er ikke bare en praktisk oppgave, men gir også verdifull læring om samarbeid og ansvarsfølelse. Mandagsplukk er et eksempel på hvordan en liten, felles innsats bidrar til å skape et positivt miljø på skolen vår, der alle kan trives og ha det godt.