Hvem kan søke om brukerstyrt personlig assistanse?
Personer under 67 år med langvarig og stort behov for personlig assistanse, kan søke om brukerstyrt personlig assistent.
Med langvarig behov menes behov ut over to år. Med stort behov menes et tjenestebehov på minst 32 timer per uke. Brukere med tjenestebehov på minst 25 timer per uke har likevel rett til å få tjenester organisert som brukerstyrt personlig assistanse, med mindre kommunen kan dokumentere at slik organisering vil medføre vesentlig økt kostnad for kommunen.
Hva er brukerstyrt personlig assistanse?
Målet med brukerstyrt personlig assistanse (BPA) er å bidra til at brukeren får et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross for nedsatt funksjonsevne og stort behov for bistand. Når praktisk hjelp og opplæring organiseres som en BPA-ordning, er det brukeren selv, eventuelt med hjelp fra de nærmeste pårørende, som organiserer og leder arbeidet med assistentene.
BPA er en måte å organisere tjenester du har rett til etter loven. Det gjelder:
- personlig assistanse
- praktisk bistand og støttekontakt
- avlastning for foreldre med hjemmeboende barn som er under 18 år og som har nedsatt funksjonsevne
Etter helse- og omsorgstjenesteloven er kommunen forpliktet til å tildele timer, og kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige helse– og omsorgstjenester. Timetallet til BPA skal i utgangspunktet være det samme som om tjenesten ikke var organisert som BPA.
Slik søker du
Du kan kontakte tjenestekontoret for å få mer informasjon og hjelp til å søke om brukerstyrt personlig assistent.
Lenke til kontaktinformasjon til tjenestekontoret
Søke om BPA
Se kommunens veileder for brukerstyt personlig assistanse
Hva skjer videre?
Dersom kommunen beslutter å gi tjenester i form av BPA, vil det gjøres et vedtak som beskriver hjelpebehov, omfang og varighet av tjenesten.
Bruker er arbeidsleder og påtar seg derfor et større ansvar for organisering og innhold. Kommunen er vanligvis arbeidsgiver for assistentene, men brukeren kan også være arbeidsgiver.
Arbeidsleder har det daglige lederansvaret for assistentene. Det er et krav at arbeidslederrollen blir forsvarlig ivaretatt, dette omfatter følgende:
- Utvelgelse/ansettelser
- Administrasjon/rapportering
- Oversikt over timeforbruk
- Attestasjon av timelister
- Medarbeidersamtaler
- Turnus/arbeidstid
- Ferie
- Innleie av vikarer
Arbeidsleder får opplæring fra kommunen, har kontakt med arbeidsgiver (kommunen) og samarbeider med arbeidsgiver ved interne kontroller.
Hvem leverer tjenesten til meg?
Dersom du er blitt innvilget BPA, kan du velge om det er kommunen eller en privat leverandør som skal utføre tjenesten for deg.
Hvordan velger/bytter jeg leverandør?
Du får opprettet en kontaktperson for BPA i kommunen. Tjenestekontoret orienterer deg om hvem som er din kontaktperson.
Du må selv vurdere hvilken leverandør som er aktuell for deg, og ta direkte kontakt med dem. I oversikten nedenfor ser du hvilke private leverandører du kan velge mellom.
Oversikt over private leverandører
Hva koster det?
Det må betales egenandel for hjemmehjelp som rengjøring/husarbeid.
Egenandelen er den samme, enten du velger kommunal hjelp eller et privat firma. Vedtaket om konkrete oppgaver og omfang endres ikke om du velger privat leverandør.
Priser i 2024. Grunnbeløpet (G) pr. 01.05.2023 gjelder for hele 2024.
Hjemmehjelp - priser
Priser i 2024. Grunnbeløpet (G) pr. 01.05.2023 gjelder for hele 2024.
Klagemulighet
Aktuelle lover
Har du spørsmål?