Aktiviteter innen psykisk helse og rus

Vossbakke aktivitetssenter er basen for alle aktiviteter for de med utfordringer innen psykisk helse og/eller rus.

Vi vil at alle skal ha mulighet til å leve aktive liv, delta i meningsfylte aktiviteter og et godt sosialt fellesskap.

Vossbakke aktivitetssenter jobber recoveryorientert; det betyr at vi fokuserer på brukernes ressurser, ønsker og behov.

På huset har du mulighet til å delta på ulike aktiviteter:

Vi driver  med kreative aktiviteter innenfor kunst og håndverksarbeid.

Sying, strikking, snekkerarbeid, maling, tegning, plante og stiklinger,  matlaging, samt ulike former for støpearbeid for å nevne noe.

Sommerprogram 2024

Under følger programmet for sommerens aktiviteter i regi av Vossbakke aktivitetssenter.  Det blir enkel matservering, til en svært billig penge, på turene våre.

Ta med: Vindjakke, vannflaske, turkopp, solkrem, badetøy, om du vil bade, og redningsvest om du har.

Er det noe du lurer på så kan du kontakte oss på tlf. 48 06 11 33

Uke 25

• Mandag 17/6- Aktivitet på Vossbakke kl.09.30-14.30
  • Tirsdag 18/6 - Merdø , Motbakkefestivalen – for alle
  • Onsdag 19/6 – Aktivitet på Vossbakke kl 09.30 -14.30
  • Torsdag 20/6 – Aktivitet på Vossbakke kl 09.30 – 14.30
  • Fredag 21/6 - St.Hans feiring for alle.  Avreise fra Vossbakke kl.10. Også mulighet for båttur ut dit. Påmelding

Uke 26

• Mandag 24/6 - Aktiviteter på Vossbakke kl. 09.30-14.30. Båttur
  • Tirsdag 25/6 - Tur til Randesund lysstøperi, avreise fra Vossbakke kl. 10. Båttur
  • Onsdag 26/6 - Nes Jernverksmuseum, avreise fra Vossbakke kl. 10. Båttur
  • Torsdag 27/6 – Tur til Søm Gruver, avreise fra Vossbakke kl 10. Båttur
  • Fredag 28/6 – Tur til Vigeland, avreise fra Vossbakke kl 10. Båttur

Uke 27

• Mandag 1/7- Aktiviteter i Vossbakke kl. 09.30-14.30. Båttur
  • Tirsdag 2/7- Jordbærtur med selvplukk til Reddal, avreise fra Vossbakke kl 10 (Kanskje vi tar en tur til Lundesanden, badetøy). Båttur
  • Onsdag 3/7- Tur til Brekkestø for å kjøpe is - avreise fra Vossbakke
  • kl 10. Båttur
  • Torsdag 4/7- Tretopptur, Hammaren Aktivitetspark, Fyresdal. Avreise fra Vossbakke kl 08.30. Båttur
  • Fredag 5.7 – Groos, avreise fra Vossbakke kl 10. Båttur

Uke 28

• Mandag 8/7 – Aktivitet i Vossbakke kl. 09.30-14.30. Båttur
  • Tirsdag 9/7 –   Tur – bestemmes senere
  • Onsdag 10/7 – Tur – bestemmes senere
  • Torsdag 11/7 – Tur – bestemmes senere
  • Fredag 12/7 – Tur – bestemmes senere

Uke 29 og 30  Sommerferie – Aktivitetssenteret er stengt

Uke 31

• Mandag 29/7 – Aktivitet inne på Vossbakke
  • Tirsdag 30/7 – Båttur
  • Onsdag 31/7 – Båttur
  • Torsdag 1/8 – Båttur
  • Fredag 2/8 – Båttur

Ved dårlig vær kan det hende vi endrer programmet og setter inn en annen tur i stede – eks: Harebakken, Sørlandssenteret, Hesnes Gartneri, Ikea, Museum i Treungen, Dømmesmoen Hagebruksmuseum, Kuben osv.

Gågruppe

Gågruppa ved Vossbakke aktivitetssenter går tur hver torsdag fra kl. 10 til 14. Vi går tur til ulike steder, og får mange fine naturopplevelser sammen i skog og mark.

Vi tar med et enkelt måltid og kaffe. Ta med niste hvis du ønsker det.

Send melding eller ring vakttelefonen om du vil være med.

Vakttelefon Vossbakke aktivitetssenter: 48 06 11 33
Anne Grethe: 90 87 60 45
Wenche: 90 21 09 97

Onsdagsaktivitet i Vikhallen

Fra onsdag 17. januar starter vi opp med aktivitet i Vikhallen.

Tidspunkt: Onsdager kl. 09.30–11.00

Hvilke aktiviteter vi setter i gang med er ikke bestemt, men det er mange muligheter i hallen. Vi tenker at vi kommer frem til gode aktiviteter sammen med de som kommer. Dette blir et alternativ til onsdagsturene nå i den kalde årstiden.

Kontaktinformasjon:

Vakttelefon Vossbakke aktivitetssenter: 48 06 11 33

Tove-Brith Terjesen: 90 19 08 02

Jerv gatelag

Gatelaget er et lavterskeltilbud for rusavhengige. Alle som har, eller har hatt utfordringer knyttet til rus kan delta. Klubben arrangerer to treninger på dagtid i uka, tirsdag og torsdag kl. 10.30 – 13.00.

Det servers mat i klubbhuset i forkant av hver trening. Klubben holder alle spillerne med nødvendig fotballutstyr og treningsutstyr.

Kontaktpersoner

• Har du tjenester i psykisk helse og rus, kan du kontakte Anne Grethe Eskedal på mobil 90 87 60 45
  • Har du ikke tjenester i enheten, kan du kontakte Tommy Runar på mobil 95 73 21 57

Yoga

Yoga driftes gjennom Aktiv på Dagtid. Aktiv på dagtid er et folkehelsetiltak hvor alle som mottar en ytelse fra NAV, kan delta.
Aktiv på Dagtid og enhet psykisk helse og rus har en avtale om at de som får tjenester fra enheten kan delta sammen med en fagperson fra enheten.

Anne Grethe Eskedal

Treningsgruppe på treningsstudio

Det er høy terskel for mange å både å begynne å trene, og møte opp på et senter hvor det er mange mennesker. Vi har derfor etablert et tilbud på Familiy sports club hvor du kan gå sammen med en fagarbeider fra aktivitetssenteret og trene sammen i gruppe. Det vil være faste tidspunkt to ganger i uka, hvor deltagerne får dekket treningsutgiftene.

Målet er at deltagerne opplever mestring og velvære med jevnlig trening samtidig som de har et sosialt samvær på treningsstudioet. Treningstilbudet planlegges med en varighet på 6 måneder. Etter denne perioden er målet at deltagerne har fått så positive effekter når det kommer til fysisk velvære, at de har redusert terskelen for egentrening, slik at motivasjon for egenbetaling er tilstede.

Enheten har tilgang på seks treningskort. Det vil si:

• Tilgang til treningssenteret 7 dager pr uke
  • Tilgang til gruppetimer
  • Gratis medlemskap gjennom kommunen i inntil 6 mnd.
  • Kommunalt ansatt tilstede for motivasjon og veiledning to dager i uka: Mandag og onsdag kl. 13.30-15.00

• Brukere av tjenester i enhet for psykisk helse og rus