Grefstad rundt

Dette er en lettgått tur i landlige omgivelser på Fevik. Turen passer uansett vær og føreforhold.

Turen går på en forholdsvis tørr vei. På vinterstid blir veien brøytet. Runden går i landlige omgivelser og er lite trafikkert, med unntak av en del trafikk til Annemorhuset barnehage i forbindelse med levering og henting av barn.

Turen er ca. 3,5 km lang og godt egnet for barnevogner, sykler og rullestoler. Runden går på asfalt og hard grus og er relativt lite kupert. Dersom du vil ha litt trening, er det et godt tips å la ungene sykle, mens du selv går eller jogger løypa.

Turkart for tur rundt Grefstad (PDF, 2 MB)

Hvordan kommer jeg til turmålet?

Turen starter ved Hausland barnehage. Der kan man parkere kvelder og helger. Dersom du vil gå turen på dagtid i ukedagene, kan du parkere ved lysløypa på Fevik. Fra Grimstad kjører/sykler du Fv420 østover forbi Vik. Før bakkene går nedover til Strand hotell tar du til venstre, det er skiltet Hausland. I neste kryss får du innkjøring til barnehagen på venstre side.

Turbeskrivelse

Gå tilbake til innkjørselen fra Fv 420 og kryss veien. Følg veien nedover. Du går igjennom et landlig område, med jorder, landbruk og småbebyggelse. Etter ca. 1 km passerer du Øvre Grefstad og deretter nedkjøringen til Grefstadvika friområde.

Følg veien videre, den har nå gått over til å bli en grusvei. Etter hvert får du Annemorhuset barnehage på høyre side. Veien går da opp en liten bratt bakke før den svinger skarpt til høyre. Følg veien  gjennom gårdstunene på Moy og passer nedkjøringen til Moysand på venstre side.

Fortsett opp til Moy gamle skole . Her svinger veien til venstre og fortsetter ut til FV 420. Kryss veien og følg gang- og sykkelstien langs FV420 tilbake til utgangspunktet ved Hausland barnehage. På tilbakeveien passerer du Skogheim gartneri, fotballbanen på Moy, Fevik steinindustri og byggefeltene Vestre og Østre Moåsen.