Forslagsstiller er ansvarlig for å sende inn nødvendig dokumentasjon etter krav til innhold og uforming av plandokumenter fra kommunen, herunder plankart, bestemmelser og planbeskrivelse. Planen kan ikke fremmes politisk før disse kravene er oppfylt.
Maler og veiledninger for planarbeid
Når leveres hvilket planmateriale?
Her vises en enkel oversikt over de viktigste stegene i en planprosess, og hvilket materiale som skal leveres.
Første uformelle kontakt
- Ingen krav til levering av materiale
Oppstartsmøte
Planinitiativ må sendes til kommunen. Dette må senest gjøres sammen med forespørsel om oppstartsmøte.
Kravene til innholdet i planinitiativet er fastsatt i Forskrift om behandling av private forslag til detaljregulering etter plan- og bygningsloven.
I tillegg ønsker Grimstad kommune informasjon om planinitiativets innhold, og vi ber om at Planinitiativ - mal og veiledere for utarbeidelse fylles ut.
Oppstartsmelding
- Forslagsstiller sender inn planavgrensning (sosi-format) og varsel om oppstart (word-format) til kommunen
- Forslagsstiller skal varsle planarbeidet med brev til grunneiere, naboer, offentlige etater og andre berørte, og Grimstad kommune
- Forslaget kunngjøres i aktuelle aviser, og sendes kommunen for annonsering på kommunens hjemmeside, med orientering om dagens- og fremtidig planstatus og formål
Innsending av planforslag/1. gangs behandling
- Plankart (pdf og SOSI) i egnet målestokk
- Bestemmelser (pdf)
- Planbeskrivelse med illustrasjoner, ROS-analyse og nødvendige utredninger (pdf)
- Skriftlige kommentarer/innspill til oppstartsmeldingen
Offentlig ettersyn/høring
- Justerte dokumenter som følge av vedtak ved 1. gangsbehandling
2. gangs behandling
Før 2. gangs behandling må det etter avtale med planavdelingen leveres følgende:
- Eventuelle endringer av planmaterialet etter høringsperioden
- Skriftlige kommentarer til innkomne merknader
- Plankart ( pdf og sosi-format)
Før annonsering av vedtatt plan
Før kommunen annonserer den vedtatte planen må forslagsstiller sende inn:
- Vedtatt plankart med vedtaksdato (pdf/sosi-format).
- Vedtatte bestemmelser med vedtaksdato (pdf og word-format)
Plandokumentenes form og innhold
Plankartet skal konstrueres i henhold til Kommunal- og moderniseringsdepartementets veiledere. Veilederne er basert på SOSI-standarden, og det er et krav at digitale plankart leveres etter nevnte standarder. Planen kan ikke fremmes politisk før kravet er oppfylt.
Bestemmelsene formuleres på en entydig og etterprøvbar måte. Det er unødvendig å sette krav som er sikret av annet lovverk.
Planbeskrivelsen skal beskrive planens formål, hovedinnhold og virkninger, samt planens forhold til rammer og retningslinjer som gjelder for området. Visse planer krever en særskilt vurdering og beskrivelse - konsekvensutredning - av planens virkninger for miljø og samfunn. Krav om konsekvensutredning blir gjennomgått på oppstartsmøtet.
Risiko- og sårbarhetsvurdering (ROS) skal gjennomføres for hver plan. Medfører planen risiko for uønskede hendelser må det i planforslaget defineres tiltak som reduserer risikoen.
Mindre endringer
I henhold til loven kan det gjennomføres mindre endringer av vedtatte reguleringsplaner. Planbeskrivelsen skal vise gjeldende situasjon, beskrivelse av endringen, og situasjon etter endring. Forslagsstiller er ansvarlig for varsling av berørte parter. Anmodning om behandling av endring sendes kommunen med følgende dokumenter:
- Ferdig utfylt planbeskrivelse (word og pdf)
- Innkomne merknader til varselet
- Plankart (pdf og sosi)
- Eventuelle endringer i bestemmelser (word)
- Liste over varslede parter
Nyttige eksterne lenker:
Serviceerklæring plansaker
Serviceerklæring byggesak
Har du spørsmål?