Starter opp SMIL-gruppe for ungdomsskoleelever

Noen ganger er livet litt vanskelig, og det kan være fint å dele tanker og erfaringer med andre som har kjent på liknende følelser som en selv. Til høsten starter Grimstad kommune opp SMIL-gruppe for ungdomsskoleelever.

SMIL står for styrket mestring i livet, og er et gruppetilbud for ungdomsskoleelever. SMIL er et tilbud for barn og unge som har foreldre eller søsken som strever med psykiske plager/rusproblemer, kronisk sykdom eller er i fengsel.

– I gruppa snakker vi blant annet om selvbilde og selvtillit, hvordan det er være ungdom i en familie med sykdom, og hvordan vi kan håndtere utfordringer vi måtte ha. Her møter deltakerne andre som har liknende opplevelser, og her kan deltakerne dele erfaringer med hverandre, om de ønsker det, sier Stine Thygesen og Katrine Vassbakk Brovold, som står bak tilbudet. De jobber henholdsvis som psykiatrisk sykepleier og helsesykepleier i Grimstad kommune.

Hyggelige treff

Katrine Vassbakk Brovold og Stine Thygesen sitter på plenen foran et stort tre og smiler - Klikk for stort bildeKatrine Vassbakk Brovold og Stine Thygesen er gruppeledere for SMIL-tilbudet som starter opp til høsten. Grimstad kommune

Gruppelederne har god erfaring med å jobbe med familier med ulike livsutfordringer, og i SMIL-gruppa blir du tatt på alvor, samtidig som du treffer andre på din egen alder og kanskje får noen nye venner.

– I tillegg gjør gruppen mange hyggelige ting sammen. Vi har god mat, ser film, spiller spill, får nye venner, har gode samtaler, og gjør mye annet som er moro, sier gruppelederne.

– Du får også lære om psykisk sykdom og rusproblemer, og hvordan det kan påvirke alle i familien. Tilbudet skal være en bekymringsfri arena, der ungdommene kan dele erfaringer om de ønsker det, eller de kan bare «være». Det å være sammen og gjøre koselige ting sammen med andre i samme situasjon, kan være nok for mange, legger de til.

Ber folk ta kontakt

Tilbudet starter opp til høsten, og det vil bli en fast dag i uka hvor treffene skal være, trolig på ettermiddagen. Allerede nå ønsker de to som skal lede gruppa, at folk tar kontakt med dem for å vise sin interesse.

– Vi ønsker at folk tar kontakt med oss, om de ønsker å melde sin interesse, eller om de lurer på om dette kanskje kan være noe for dem. På nettsiden til kommunen finner de kontaktinformasjonen vår, sier de.

Du kan enten ringe dem, sende en SMS eller en e-post. Du finner kontaktinformasjon og mer informasjon om gruppen SMIL på kommunens nettside.