Vellykket inspirasjonsdag for 80-åringene

Torsdag 26. januar var alle kommunens 80-åringer invitert til inspirasjonsdag på rådhuset, der de blant annet skulle få flere gode tips til hvordan de kan være mest mulig selvhjulpne og selvstendige hjemme. Også en 85-åring lurte seg inn på arrangementet.

-Da jeg hørte om dette arrangementet, så spurte jeg om jeg kunne få lov til å komme. Selv om jeg er født i 1937, og ikke i 1942, så var det greit, sier Arne Johan Ribe (85) med et smil.

Han så en annonse for arrangementet «Leve livet», og syns det hørtes så interessant ut, at han forhørte seg om han også kunne komme, selv om han egentlig var «for gammel».

- Jeg er her mest på grunn av det sosiale, men også for å se om det er noe jeg kan lære. Jeg er ute av huset på noe nesten hver eneste dag. Jeg tror det er viktig å være sosial og trene for å holde seg litt i gang og i form. Man kan ikke bare sitte i sofaen og bruke livet sitt på å se på fjernsyn, forteller den spreke mannen, som var i prat med Søren Műller og leder i Frivilligsentralen Natalia Hepnerova, da undertegnende traff dem i foajeen før arrangementet startet.

Varierte temaer

I følge arrangøren av inspirasjonsdagen «Leve Livet», var det 50 deltakere tilstede. 150 var invitert. Rett før det hele startet inne i kommunestyresalen, vrimlet det av 80-åringer i foajeen. Her kunne de besøke flere ulike stands, der de fikk informasjon om gode og spennende tilbud som kommunen, og andre aktører har.

I løpet av dagen fikk de høre mer om innsatstrappen, om brannsikkerhet i hjemmet, og hva Frivilligsentralen er og hva de kan være for den enkelte. De fikk høre om Groos aktivitet, de lærte om fysisk aktivitet, ernæring, og diakoniarbeidet i kommunen. I tillegg fikk de servert deilig lapskaus, panna cotta og det ble tid til mye hyggelig prat.

Nyttig dag

En av dem som var på plass på rådhuset torsdag, var Randi Andreassen. Hun var godt fornøyd etter at arrangementet var over.

- Det har vært veldig nyttig, og det har vært inspirerende å høre om alle de mulighetene en faktisk har. Jeg visste om mye av dette på forhånd, men noe var også nytt for meg. Vi kommer nok til å gå på kafeen på Groos fremover, og så kommer vi nok også til å stikke innom Frivilligsentralen, forteller hun.

I løpet av arrangementet ble det også tid til å komme med innspill til de ulike aktørene og kommunen. Flere av de eldre påpekte at dette med transport ikke alltid er så enkelt. Av og til er det både vanskelig og også dyrt å komme seg til ulike aktivitetstilbud, når man bor hjemme, og kanskje ikke bor så sentralt til.

Gro Jareid er frivillig hos Frivilligsentralen, og sier at dette er noe flere av aktørene må gå sammen om, for å finne en god løsning på.

Fornøyde deltakere og arrangører

Sølvi J. Bryn, som har vært leder i prosjektgruppa som har fått i stand arrangementet «Leve Livet», er godt fornøyd med hvordan inspirasjonsdagen ble.

-Det var 50 deltakere her, av 150 inviterte. Etter at vi var ferdige hadde vi ute en spørreundersøkelse/evaluering, og jevnt over får vi topp score. Flere vi snakket med var veldig fornøyde med dagen, med temaene og lengden på arrangementet. De ønsker et lignende arrangement igjen. Nå skal vi i arbeidsgruppa evaluere dagen, og legge en plan videre, sier hun.

Stemningen tatt i betraktning, så er det nok ikke siste gangen at rådhuset fylles opp av livsglade 80-åringer.