10 000 besøk på dagsturhytta

I slutten av april fikk endelig Grimstad kommune sin dagsturhytte. Siden åpningen har nesten 10 000 mennesker vært innom hytta.

Dagsturhytta i Grimstad, med sjøen og skjærgården i bakgrunnen - Klikk for stort bildeDagsturhytta i Grimstad - Terje Vigen-stua.

Terje Vigen-stua, som er navnet på dagsturhytta vår, er best besøkt av samtlige dagsturhytter i Agder, som måler antall besøkende.

– Vi synes det er fantastisk at hytta er så godt besøkt. Det viser jo at det har vært et skikkelig vellykket prosjekt initiert av fylkeskommunen og Sparebankstiftelsen SR-bank, sier Pernille Sandemose, som er avdelingsingeniør i Park, idrett og friluftsliv.

Tilgjengelighet

En blid gjeng står oppstilt på trappa til dagsturhytta og smiler til hverandre og til kamera. F.v. Rolf Inge Pettersen (Grimstad kommune), Karin Glomsaker (Grimstad kommune), Jan Gordon Tobiassen (SpareBank 1 SR-Bank), Bård Andreas Lassen (prosjektleder i Agder fylkeskommune) Arne Thomassen (fylkesordfører), Janne Leithe (Grimstad kommune) og Pernille Sandemose (Grimstad kommune). - Klikk for stort bildeEn stolt gjeng fra Grimstad kommune, Agder fylkeskommune og Sparebankstiftelsen SR-bank på trappa til hytta på åpningsdagen i slutten av april. Helt til høyre står Pernille Sandemose.

Hytta var klar i slutten av april, og siden den gang har tett på 10 000 mennesker blitt registrert på vei inn til hytta, og det samme antallet har blitt registrert ut. Det vil si et snitt på 94 besøkende per dag. Sandemose tror årsaken til at dagsturhytta i Grimstad er så godt besøkt handler om tilgjengelighet, og at stedet den ligger på er et kjent sted for de fleste i Grimstad.

– Hyttas plassering gjør at den er særdeles attraktiv i fint vær, men den er også et fint turmål i dårlig vær. Her kan man sitte inne og varme seg eller tørke, mens man ser på en fantastisk utsikt, sier hun.

Sandemose forteller videre at de får mye ros for at kommunen nå har fått en dagsturhytte.

– Vi får stort sett bare hyggelige tilbakemeldinger. Mange sier de er overrasket over at det er så mye folk som besøker hytta, sier hun.

Den nest mest besøkte dagsturhytta er Havblikk i Farsund, mens den tredje mest besøkte er Sherpahytta i Lyngdal.

Nytt tilbud

Denne høsten kan du også oppleve et nytt konsept ute på Terje Vigen-stua.

– Nytt i høst er at vi etablerer et Escape Room-tilbud på dagsturhytta i høstferien. Konseptet er utviklet av Agder fylkeskommune med støtte fra Nasjonalbiblioteket. Opplegget blir en blanding av digitale og fysiske utfordringer, i og rundt hytta. Målet er å tilby en spennende tilleggsopplevelse for de som besøker hyttene, sier Sandemose.

Grimstad kommune er en av mange kommuner i Agder som har takket ja til å være med på prosjektet.

Gode tall for Stolpejakten

At mange i Grimstad er glade i å gå på tur er det liten tvil om, når man ser på besøkstallene for dagsturhytta. Et annet bevis på det er de gode tallene som Stolpejakten har hatt. Stolpejakten er et samarbeid mellom Grimstad kommune og orienteringsgruppa i Imås IL, hvor man samler poeng når man har funnet bestemte stolper, som kan være plassert både i by- og i turområder.

Det er Imås som har laget stolpejakt-opplegget, og tall fra dem viser at det er registrert 1794 stolpejegere i kommunen i år, som i alt har sørget for 23 751 stolpebesøk. Det gir et snitt på cirka 13 stolper per stolpejeger. Den 7. juli var det hele 81 stolpejegere i byen!

Mer informasjon om Dagsturhytta Terje Vigen og Stolpejakten finner du på følgende nettsider:

Informasjon om Dagsturhytta Terje Vigen-stua

Informasjon om Stolpejakten

Antall besøkende på dagsturhyttene fra 30. april

Tall for besøkende på dagsturhyttene
Kommune Navn på hytte Besøkstall
Grimstad Terje Vigen-stua 9979