Grimstad kommune har fått støtte fra Innovasjon Norge

Grimstad kommune og Visit Grimstad har fått støtte fra Innovasjon Norge for å starte arbeidet mot å bli sertifisert som et Bærekraftig reisemål. Denne finansieringen markerer et viktig steg i Grimstad sin satsing på en bærekraftig fremtid for lokalsamfunnet og reiselivsnæringen.

Støtten fra Innovasjon Norge vil bidra til å styrke Grimstad som en ansvarlig destinasjon, samtidig som det legger til rette for langsiktig verdiskaping i regionen. Sertifiseringsprosessen vil innebære tett samarbeid mellom kommunen, næringslivet, innbyggere og besøkende for å sikre at tiltak for miljø, sosiale forhold og økonomi ivaretas på en bærekraftig måte. Der man tidligere har hatt søkelys på volumutvikling innenfor reiseliv, skal sertifiseringen bidra til at også lokalsamfunnet kan nyte godt av tilbud, attraksjoner og opplevelser i sin kommune.

Merket for bærekraftig reisemål

I kommuneplanens samfunnsdel, kommunen sin plan for innbyggerne, fremkommer det at kommunen skal være et attraktivt sted og destinasjon å bo, jobbe og besøke. I tillegg er et satsningsområde innenfor næringsutvikling at Grimstad skal være et attraktivt og bærekraftig reisemål, hele året. Sertifiseringen vil markere at Grimstad arbeider for å redusere reiselivets påvirkning på miljø, naturen og lokalsamfunnet, samtidig som de styrker de sosiale og kulturelle verdiene i kommunen.  Merket for bærekraftig reisemål er en nasjonal merkeordning i Norge, utviklet og eid av Innovasjon Norge. Dette kvalitetsmerket gis til destinasjoner som systematisk, forpliktende og fremtidsrettet arbeider helhetlig tilnærming til reiseliv og lokalsamfunnet.

Fremtidsrettet fokus

Støtten som er mottatt fra Innovasjon Norge er øremerket prosjektledelse og prosessarbeidet mot sertifisering. En slik prosess er fordelt over to faser og tar cirka 2 år. Erling Løfsnes er engasjert som prosjektleder, og har allerede god erfaring etter å ha hjulpet Arendal og Kristiansand med sertifisering. Med denne prosessen starter en grundig kartlegging av dagens status og iverksetting av tiltak som møter kravene for sertifisering. Dette innebærer blant annet en omfattende analyse av miljøpåvirkning, samfunnsengasjement og økonomisk bærekraft, samt implementering av nye retningslinjer som fremmer vekst- og verdiskapning.

Samarbeid og muligheter

For å oppnå bærekraftig utvikling er det viktig at både lokalsamfunnet, næringsliv og besøkende er involvert og delaktige i prosessen. Dette vil bli organisert og ivaretatt gjennom arbeidet med sertifiseringen. Dette er en unik mulighet og en overmoden periode, for å få gjort grundige analyser av miljø, samfunnsengasjement og økonomisk varig verdiskapning for oss alle, sier Bodil Slettebø, konstituert kommunalsjef kultur og næring.