Grimstad kommune mottok pris for arbeid med heltidskultur

Grimstad kommune har blitt anerkjent som en av Norges beste kommuner på utlysing av heltidsstillinger for helsefagarbeidere.

Arbeidstakerorganisasjonen Delta har kåret Grimstad til en av de fem beste kommunene i landet, og onsdag 28. august mottok ordfører Beate Skretting diplomet fra Deltas nestleder, Marit Solheim, på Frivolltun bo- og omsorgssenter. Grimstad kommune fikk en imponerende 4. plass i denne kåringen.

En viktig anerkjennelse

Grimstad kommune har lenge jobbet målrettet for å øke andelen heltidsstillinger i helse- og omsorgssektoren. Ordfører Beate Skretting fremhever at det er tverrpolitisk oppslutning om viktigheten av dette arbeidet, og at både ledelse og fagorganisasjoner har dratt i samme retning for å oppnå gode resultater.

– Jeg opplever at det er tverrpolitisk oppslutning om at dette er noe som vi må satse på. Og så har det over tid vært jobbet godt med dette i kommunen, og både ledelse og fagorganisasjonene jobber målrettet med dette. Jeg tror det at vi drar i samme retning er av stor betydning for at vi lykkes med dette viktige arbeidet.

Betydningen av heltidskultur

Ordføreren understreker også viktigheten av å fortsette arbeidet med å bygge en heltidskultur i helse- og omsorgssektoren. Heltidsstillinger bidrar til å skape attraktive stillinger og er avgjørende for å rekruttere og beholde medarbeidere i sektoren.

– Vi vet at det er et stort behov for å rekruttere og beholde medarbeidere i helsesektoren fremover, så jeg tror det er av stor betydning. Heltidsstillinger er med på å skape attraktive stillinger.

Kvalitet og arbeidsmiljø

Heltidsstillinger har også en positiv effekt på kvaliteten på tjenestene og arbeidsmiljøet i helse- og omsorgssektoren. Skretting påpeker at faste heltidsstillinger gir trygghet og trivsel for de ansatte, samt kontinuitet og stabilitet for kolleger, brukere og pårørende.

– Jeg tror det er viktig, både med tanke på trygghet og trivsel for den ansatte selv med at man har faste hele stillinger, og med kontinuitet og stabilitet for både kolleger, brukere og pårørende, sier Skretting.

Veien videre

Grimstad kommune vil fortsette det gode arbeidet med å redusere deltidsstillinger i sektoren. Ordføreren mener at det alltid vil være noe å strekke seg etter for å bli enda bedre.

– Vi må bare fortsette det gode arbeidet – det vil alltid være noe å strekke seg etter for å bli enda bedre.

Inspirasjon for andre kommuner

Erfaringene fra Grimstad kommune kan inspirere andre kommuner til å satse mer på heltidsstillinger. Beate understreker viktigheten av å dele erfaringer og lære av hverandre.

– Kommunene har mye å lære av hverandre ved å se på hva som har fungert og hva som ikke har fungert hos andre, og jeg vet at vi har en organisasjon som er flinke på å dele med andre. Det å se at det nytter å satse målrettet slik som vi har gjort her er viktig å få frem.

Takk til de ansatte

Til slutt ønsker ordføreren å takke alle de ansatte i Grimstad kommune som har bidratt til denne anerkjennelsen.

– Jeg vil først og fremst takke for den gode jobben som er gjort med å oppnå en slik plassering, det er det all grunn til å være stolte over – og det er det mange som har bidratt til. Og så ser jeg frem til å følge utviklingen videre, avslutter Beate Skretting.