Gulljenta ble hyllet på Kjevik

Mandag ettermiddag var Solfrid Koanda tilbake på norsk jord, etter bragden i OL i Paris, hvor hun tok et historisk OL-gull. Ordfører Beate Skretting var en av mange som var på plass for å ta henne imot på Kjevik.

Solfrid Koanda viser stolt frem OL-gullet sitt - Klikk for stort bilde

Etter noen eventyrlige dager i OL i Paris, kom Solfrid Koanda hjem til Sørlandet mandag ettermiddag. På Kjevik ble hun møtt av venner, familie, treningsvenner og vår egen ordfører.

– Det var fantastisk og veldig godt å komme hjem. Det er lenge siden jeg har vært på Sørlandet nå. Jeg har vært på reise, på pre-camp i Italia og så i Paris, så nå var det veldig godt å komme tilbake og se så mange kjente her, sier Solfrid Koanda.

Et forbilde

Hun rørte hele Norge lørdag ettermiddag, da hun klinket til og sikret seg OL-gull i vektløfting. Ordfører Beate Skretting var en av mange som fulgte med på TV-skjermen. Hun ble både imponert og rørt over Koandas prestasjon.

–  Prestasjonen til Solfrid under OL var utrolig imponerende. Det var fantastisk gøy å følge konkurransen og se hvor sterkt hun leverte, og ikke minst se hvilken utrolig idrettsglede hun utstråler. Det er bare å gratulere Solfrid, og også teamet rundt henne med gullet. Dette var virkelig fortjent etter den prestasjonen Solfrid leverte i Paris, sier ordføreren.

På Kjevik var hun på plass med blomst og hilsen fra Grimstad kommune. Hun mener at Grimstad ikke kunne ha hatt en bedre ambassadør enn det Solfrid Koanda er.

– Solfrid er et forbilde for mange, og vi er utrolig stolte av henne og det hun har fått til i løpet av sin korte karriere som vektløfter. Tenk at hun kun har drevet med vektløfting i 4 år, og så har hun nådd så langt! Det er virkelig imponerende, sier hun.

– Hva betyr Solfrids prestasjon for Grimstad?

– At vi nå har fått en OL-vinner er utrolig stort, og Solfrid setter Grimstad på kartet på en veldig flott måte. Vi heier på henne, og nå er det veldig hyggelig å få ønske henne velkommen hjem og få gratulert henne skikkelig. Dette er stort, sier ordføreren.

Mange tilbakemeldinger

Solfrid Koanda skal være hjemme på Sørlandet i en uke, før hun skal til Finland og besøke sin mor. Når neste konkurranse blir er ikke bestemt.

– Jeg har noen konkurranser nå i høst, men vi får se det litt an. Nå skal jeg først få lappet sammen kroppen igjen, så får vi se når det blir, sier hun.

– Hvordan føles det å være olympisk mester?

– Jeg vet ikke helt, det føles helt sinnsykt ut, og jeg klarer ikke helt å fatte hva jeg har gjort, stråler hun.

Tilbakemeldingene hun har fått fra Grimstad-folk og andre har virkelig varmet.

– Det har vært enormt med tilbakemeldinger, og jeg har hørt fra alle kanter fra folk som sier at de er stolte av å komme fra Grimstad på grunn av det jeg har gjort. Det syns jeg er utrolig fint. Det betyr enormt mye for meg at så mange følger med og at de ønsker meg alt vel, avslutter hun.

Solfrid Koanda omkranset av venner, familie, treningsvenner, ordfører og media. - Klikk for stort bilde
Oppstilt bilde av Solfrid Koanda og venner, familie, treningsvenner og ordfører foran et stort norsk flagg.  - Klikk for stort bilde
Beate Skretting og Solfrid Koanda på Kjevik flyplass - Klikk for stort bilde