Inviterer til unik lærlingmesse i Grooseveien

På utkikk etter lærlingplass? 18. september skal Grimstad ungdomsHub arrangere lærlingmesse i sine lokaler.

Fire blide ansatte på Nymo ved siden av skiltet til bedriften. - Klikk for stort bildeAnsatte på Nymo gleder seg til lærlingmesse.

– Målet med lærlingmessen er å forsøke å fange opp alle de som ikke har fått lærlingplass og som er på utkikk etter det, eller som ønsker å få vite hvilket fagbrev de burde ta, forteller Erling Frydelund. Han er leder for utvikling og koordinering i Grimstad ungdomsHub.

Svarer på spørsmål

På messen samler arrangøren et bredt spekter av bedrifter og aktører fra ulike fagfelt, som vil fortelle om hvilke jobber de kan tilby til ytterligere flere lærlinger.

Fagopplæring og Karriere Agder vil også være på plass denne dagen, og bistå både ungdommene og bedriftene med svar på spørsmål som gjelder rettigheter, plikter, ytelser og ulike veier til fagbrev.

Flere bedrifter tar turen

Noen av bedriftene som kommer er Nymo, Coop Extra, McDonalds, Smag&Behag, Agder fylkeskommune og Grimstad kommune.

– I tillegg får vi med oss Forsvaret, som er en av Norges største lærlingbedrifter. Det er kjempestort og veldig gøy at vi får med dem, da kan vi virkelig vise bredden av ulike fagbrev, sier Frydenlund.

Han sier at Forsvaret har tatt inn de lærlingene de skal ha i år, men at de har sagt at hvis de møter rett kandidat, så kan det åpne seg en mulighet.

Ulike fag

Under lærlingmessa vil du også kunne få vite mer om det å ta fagbrev innenfor mat og restaurant-faget, salg og service, tømrer-faget eller kontor og administrasjon.

– Vi ønsker at de som kommer opplever og ser at det finnes flere muligheter enn de tror, sier Erling Frydenlund.

Messen blir arrangert i Grooseveien, hvor Grimstad ungdomsHub holder til.

De fleste lærlinger begynner i lære rett etter sommerferien. At det nå arrangeres en slik type lærlingmesse så tidlig på høsten er ifølge Frydenlund unikt.

Messen 18. september starter klokken 11.