Klappet og klart for festival

Høstens vakreste bokeventyr braker løs på lørdag, når det igjen er tid for Ribsenfestivalen!

I løpet av fem intense dager med arrangementer kan alle barn og deres familier oppleve litterære møter med forfattere og kunstnere i dikterbyen Grimstad.

– Komiteen har også i år satt sammen et program som vi håper faller i smak hos de fleste. Tegneserier er det raskest voksende trykte mediet både i Norge og resten av verden, så årets festival har et ekstra fokus på dette mediet, forteller festivalsjef Anita Aabel.

Teater og superhelter

Et hode stikker ut av et egg - Klikk for stort bildeTeaterforestillingen "Egget" spilles under festivalen.

Lørdag 12. oktober er det festivallørdag for alle på Grimstad bibliotek. Festivalen åpnes som seg hør og bør av ordfører Beate Skretting og vi får høre den tradisjonelle Barnebokfanfaren. Det blir også innslag fra teatergruppa på kulturskolen.

Dagen går slag i slag med teaterforestillingen «Egget» med Det stille teateret. Dette er en visuell poetisk forestilling som spilles uten ord, og handler om eggets forvandling fra egg til nyklekket fugleunge, og fugleungens forvandling til en vakker, fullvoksen og flygedyktig fugl.

– I tillegg til teaterforestilling, kan barna tegne sin egen superhelt eller sitt eget monster, skape sin egen versjon av festivalkunstverket eller løse litterære gåter i tegneseriestien. Her kan man også vinne fine premier, forteller festivalsjefen.

Etter at festivallørdagen er over på biblioteket, kan man få meg seg Studio Ghiblis nydelige filmperle Kikis budservice på Grimstad kulturhus. Filmen passer for alle og visningen er gratis.

Mari Moen Holsve og Karoline Grønvik holder frem bøkene sine - Klikk for stort bildeMari Moen Holsve og Karoline Grønvik skal ha bokbad sammen med 6. klassingene fra Landvik skole og Hesnes Montessoriskole.

Forfatterbesøk og barnebokbad

Festivalens høydepunkt for mange blir nok møtet med Victor Sotberg søndag ettermiddag i Catilina. Billettene ble fort revet vekk. Victor er et viktig forbilde for mange barn og unge, og har med sine bøker «Bare Victor» og «Edelmot»-serien han lager sammen med illustratør Odin Helgheim, virkelig slått an blant mange barn og unge.

Kjernen i festivalen er forfatterbesøkene som foregår mandag til onsdag. Alle elevene fra 2. til 10. trinn får møte en forfatter på en eller annen måte i skoletiden. Mange får besøk i klasserommet sitt, mens andre møter forfatteren på scenen i Catilina, på biblioteket eller gjennom forestilling på Hamsunmuseet.

Sjetteklassingene på Landvik skole og Hesnes montesorriskole skal gjennomføre barnebokbad i Catilina med forfatterne Mari Moen Holsve og Karoline Grønvik.

– Mari Moen Holsve er blant annet forfatteren bak de siste årenes Sommerles-historie, og bør være et kjent navn for mange unge lesere fra Grimstad, sier Anita Aabel.

Stjernemøte og tapper liten fisk

Tirsdag kveld inviterer festivalen til Stjernemøte på Grimstad bibliotek. Her vil formidlingsansvarlig Hilde Elise S. Bie lede en samtale mellom to av våre største serieskapere, Hans Jørgen Sandnes (Krypto m.fl.) og Odin Helgheim (Ragnarok m.fl.)

– Hvordan klarer de å skrive og tegne de fantastiske historiene sine? Begge forfatterne skriver og tegner om vesener som man ikke finner på jorda – i hvert fall ikke i Grimstad. Eller gjør man kanskje det? Den som kommer på biblioteket tirsdag kveld får se, forteller Anita Aabel.

Onsdag kveld spiller teatergruppa på Grimstad kulturskole den underfundige musikalen «Reisen fra havets bunn». Forestillingen handler om en tapper liten fisk som ønsker å nå lyset i havoverflaten. For å komme dit må hun legge ut på en lang og farefull ferd. Dette er et fargerikt og fint stykke som handler om å jobbe for det man ønsker seg og ikke gi opp på veien.

– Komiteen for festivalen har jobbet med programmet siden forrige festival, og er stolte og glade over det vi har fått til. Å mestre lesing og ha leseglede er viktig for å mestre livet. Tegneserier er en god inngang til litteraturen, for erfarne lesere og de som strever med å knekke lesekoden. Tegneserier har en lang historie, og den kan du også lære mer om i festivalens utstilling på biblioteket, avslutter Aabel.

Mer informasjon om festivalen finner du på festivalens Facebook-side.