Ny kommunalsjef på plass: - For meg er dette drømmejobben

Mandag 7. oktober hadde Ola Skei Bekken sin første dag på jobb som kommunalsjef for det som fra nyttår skal hete samfunnsutvikling. Han ble ikke skremt av første dag på jobb.

– Førsteinntrykket av Grimstad kommune har vært bra. Jeg har møtt mange hyggelige og ikke minst veldig flinke folk. Jeg opplever en positiv entusiasme her for å gjøre det beste for kommunen, selv om vi er hardt presset på økonomi og innsparinger, og det er en del av dagsorden, sier han.

Ola Skei Bekken var tidligere ansatt som enhetsleder byutvikling, plan og byggesak i Arendal kommune. Tidligere har han også vært enhetsleder plan og utbygging i Vennesla kommune. Nå ønsker han å gjøre Grimstad til en bedre kommune.

– For meg er dette drømmejobben. Jeg håper jeg vil få mulighet til å gjøre Grimstad til et bedre sted å bo, jobbe, studere eller drive og utvikle en bedrift i. Jeg synes det er veldig morsomt å jobbe med politikere, og et av mine hovedmål er å fortsette og videreutvikle samarbeidet mellom oss i administrasjonen og de som er i politikken, sier han.

Tror på vekst

Kommune-Norge opplever tøffe tider økonomisk om dagen, og Grimstad er som kjent intet unntak. Bekken håper at han kan være en ressurs for kommunen i den krevende tiden.

– Kommunene blir stadig mer presset av nye og større utfordringer som må løses med mindre ressurser, dette gjelder også Grimstad. Jeg håper å kunne bidra til gode og smarte løsninger, sier han.

– Jeg mener at forholdene ligger godt til rette for vekst i Grimstad, og ønsker å bidra til at denne veksten skal skje på en så god måte som mulig. Jeg mener gode prosesser og god medvirkning er viktig, slik at politikerne våre kan treffe best mulige avgjørelser. Et godt og levende lokaldemokrati er et viktig suksesskriterium for meg, fortsetter han.

Trekke i samme retning

Ola Skei Bekken blir kommunalsjef for samfunnsutvikling, hvor han vil ha ansvaret for oppmåling og byggesak, plan og landbruk, næring og kultur. Et bredt spekter med andre ord.

– På den ene siden så jobber vi med mye forskjellig, men likevel skal vi alle trekke i samme retning. Det å koordinere og samordne flere sider av kommunen til å gi en sammenhengende, sømløs og god opplevelse for innbyggere og kunder er viktig for meg, sier han.

Han gleder seg spesielt til å bli bedre kjent med kultur-tjenesten.

– Det blir særlig spennende og interessant med kultur som er litt nytt for meg, i alle fall profesjonelt, sier han.