OL-helten ble hedret på hjemmebane

Det ble en skikkelig folkefest i Byhaven lørdag, da OL-helten Solfrid Koanda endelig ble feiret på hjemmebane.

Mange hundre mennesker hadde møtt opp i Byhaven lørdag, for å være med å hylle Solfrid Koanda, som for noen uker siden tok et imponerende OL-gull i vektløfting i Paris.

OL-festen startet først med aktiviteter for barn på petanque-banen i Byhaven, dette var i regi av CrossFit Grimstad. Deretter startet showet fra scenen, hvor vi først fikk kjenne litt på OL-stemningen igjen, da lydklippet fra NRK, da Solfrid Koanda sikret seg gullet, ble spilt.

Gjester og gaver

Ordfører Beate Skretting var konferansier, og hadde mange fine gjester på besøk denne lørdagen. Hovedgjesten selv fikk stor applaus da hun entret scenen, hvor hun ble stående sammen med gjest etter gjest som dukket opp.

Grimstad CrossFit var der, det samme var trener Stian Grimseth, representanter fra Olympiatoppen Sør, Agder idrettskrets, Grimstad Idrettsråd, og Agder Fylkeskommune. Beate Skretting hadde med en hilsen til Solfrid fra Oddensenteret, og et lydklipp fra idrettspresident Zaineb Al-Samarai ble spilt av.

Solfrid Koanda fikk selvsagt både gaver og blomster fra flere kanter, og etter sceneshowet tok hun seg tid til å ta selfier med alle som hadde lyst på det.

– Jeg setter enormt pris på dette. Det er rørende at det er så mange som vil møte opp og feire meg i dag, sa hun fra scenen.

Musikk og kake

Homborsundmusikantene sørget for god stemning både under sceneshowet, og etterpå. Det så ut som om folk storkoste seg i Byhaven denne dagen.

1000 tallerkener med kake forsvant, men det ble likevel litt kake igjen. Kakestykkene ble lørdag ettermiddag kjørt ut til Berge gård og til Frivolltun, slik at beboerne der også fikk ta del i festen.

Grimstad kommune var arrangør i samarbeid med Agder Fylkeskommune og Grimstad Min By.

Solfrid Koanda viser frem gullmedaljen sin til fotografen. Masse mennesker bak henne som koser seg i Byhaven. - Klikk for stort bilde
Masse mennesker samlet på og rundt plenen i Byhaven.  - Klikk for stort bilde
Fire store kaker ble kuttet opp i kakestykker. Her er to blide damer som stilte opp som frivillige.  - Klikk for stort bilde
Signe Berge på snart seks år testet aktivitetene til CrossFit Grimstad i Byhaven. Her tester hun armstyrken sin, flere barn står i kø bak henne.  - Klikk for stort bilde