Opplev gratis Escape Room ute i det fri i høstferien

Høstferien er rett rundt hjørnet for mange, og er du i Grimstad kan du oppleve noe helt nytt ute på dagsturhytta - Terje Vigen-stua. Her blir det Escape Room!

Dagsturhytta, hund, og skjærgård i solnedgang - Klikk for stort bilde

Det er Agder fylkeskommune som nå lanserer et spennende Escape Room-spill på dagsturhyttene i fylket. Grimstad kommune er selvsagt med.

– Målet med prosjektet er å engasjere ungdom og familier i en unik blanding av oppgaveløsing og friluftsliv, sier Hege Solli, som er ny biblioteksjef på biblioteket.

Teknologi og natur

Escape Room-spillet bygger på en historie der den kunstige intelligensen «MAMMA» truer med å overta ungdommenes vilje og få dem til å slutte å lese bøker. Spillerne må løse gåter for å finne et hemmelig bibliotek i skogen og bli dets voktere.

For å delta må du skanne QR-koder som du finner innover mot dagsturhytta. Den aller første QR-koden finner du på oppslagstavla rett ved parkeringsplassen på industriområde i Østerhus. Når du skanner QR-kodene får du instruksjon om hva du skal gjøre videre.

Sindre Strøm er idéutvikler, og har jobbet med dette i over et år.

– Vi tror vi har satt sammen et spennende konsept der vi kombinerer teknologi med tur i skogen og fysisk aktivitet. Kombinasjonen av filmer, QR-koder og et utfordrende spill tror vi vil engasjere ungdommen, sier han.

Kalle Hennie fra Stargazer filmstudio har bidratt til videreutvikling av historien, og laget filmene. Anja Fredriksen driver til daglig Escape Room i Kristiansand, og har bidratt i utforming av oppgavene.

Videreutvikler prosjektet

Bård Andreas Lassen er prosjektleder for Dagsturhytta Agder. Han ser på dette prosjektet som en naturlig videreutvikling av det eksisterende hyttebiblioteket.

– Vi ønsker at dagsturhyttene skal være som et lite kulturhus i naturen. Dette prosjektet videreutvikler tilbudet slik at flere, spesielt ungdom og unge voksne, får lyst til å ta turen, sier han.

Tilgjengelighet og formål

Escape Room-spillet vil være tilgjengelig i 24 av 25 kommuner i Agder. Prosjektet har mottatt prosjektstøtte fra Nasjonalbiblioteket og Sparebankstiftelsen, i tillegg til at fylkeskommunen selv har bidratt med midler og ressurser. Det har ikke vært noen kostnad for kommunene eller bibliotekene.

– Initiativet støtter opp om mål om bedre folkehelse, livsmestring og fellesskap, samtidig som det minner om bibliotekenes viktige rolle i samfunnet, avslutter Lassen.

Spillet kan benyttes fra klokka 00.30 natt til mandag 30. september her i Grimstad, slik som alle andre plasser i Agder. Spillet vil være tilgjengelig utover høsten.

Lurer du på noe?

Kontakt Leon Bang-Hetlevik, rådgiver i Agder fylkeskommune
Mobil: 91 88 46 61
E-post: leon.bang-hetlevik@agderfk.no

Informasjonstavle og sti i skogen - Klikk for stort bildeLangs stien finner du QR-kodene.Innenfra dagsturhytta, ut av vinduet er skjærgården, inne ligger en person delvis under en benk og kanskje reparerer noe? - Klikk for stort bildeIkke godt å si hva som skjer her, men det er nok forberedelser til Escape Room.

En person jobber med noe i krattet, i bakgrunnen ser vi sjøen - Klikk for stort bildeOgså ute må alt være klart. Escape Room på dagsturhytta starter opp natt til mandag 30. september.