Sterk 8. plass på årets kommunebarometer

Årets kommunebarometer er nå klart. Grimstad kommune hopper fra en 107. plass i 2023 og opp til en sterk 8. plass i 2024.

Kommunebarometeret er en sammenligning av landets kommuner, basert på til sammen 157 nøkkeltall innen 12 sektorer. Målet med barometeret er å gi landets kommuner en oversikt over hvordan kommunene drives. Dette gir den enkelte kommune mulighet til å stille spørsmål ved egen drift, og slik kan de lære av andre. Det er Kommunal Rapport som står bak kommunebarometeret.

I 2023 var Grimstad på en 107. plass, mens vi i 2024 hopper opp på en sterk 8. plass. Grimstad er best rangert av alle kommunene i Agder.

Stolte

Ordfører Beate Skretting og kommunedirektør Magnus Mathisen er stolte over kommunens gode resultat.

– Dette er et veldig hyggelig resultat, og det er særlig gøy at vi klatrer så mye som vi gjør fra i fjor. Så vidt jeg vet er dette det beste resultatet vi har hatt noen gang. Resultatet viser at det er mange områder vi leverer veldig bra på, ut ifra de knappe rammene vi har. Det vil alltid være områder vi må jobbe med for å forbedre oss, så vi må bare fortsette det gode arbeidet. Dette resultatet er en god indikator på at vi er på rett vei på mange områder, sier ordføreren.

Oppstilt bilde av ordfører Beate Skretting og kommunedirektør Magnus Mathisen. De smiler og står foran Grimstad rådhus. - Klikk for stort bildeOrdfører Beate Skretting og kommunedirektør Magnus Mathisen er strålende fornøyd med årets resultat på kommunebarometeret.

Kommunedirektør Magnus Mathisen er også veldig fornøyd med Grimstad kommunes resultat.

– Vi er best i Agder og 8. best i landet. Det er en enorm forbedring fra i fjor, da vi lå på 107.-plass, sier han.

– Grunnen til at vi gjør det så bra, er at vi gjør det jevnt over bedre enn landssnittet i alle sektorer, og samlet sett gir det en god totalplassering. Tallene viser at vi leverer gode tjenester til innbyggerne med en svært liten administrasjon. Vi har greid å balansere tjenestene våre på en god måte, og vi leverer bra til tross for at vi er en kommune som har lave inntekter, fortsetter han.

Tøffe tak venter

Selv om vi i kommunen er veldig stolte av det gode resultatet, mener kommunedirektøren at vi må være klar over at vi står foran svært tøffe tak når vi nå skal finansiere store investeringer i skoler, boliger, sykehjem og renseanlegg de neste årene.

– Vi vil måtte kutte kraftig i mange tjenester, og det vil også gå ut over resultatet på kommunebarometeret de kommende årene, sier han.

Gode på mye

Kommunedirektøren har gått gjennom resultatene for Grimstad i 2024, og områder der vi gjør det særlig bra er:

• Vi bruker minst penger på administrasjon av alle kommunene i landet
  • Vi har bra skoleresultater, særlig har vi få elever på laveste mestringsnivå
  • Vi har høy andel korttidsopphold på sykehjem, god dekning på skjermet enhet for demente, vi gir mange timer hjemmesykepleie og vi har høy andel enerom på sykehjem
  • Vi oppfyller pedagognormen i barnehage, har bra andel menn i barnehagene, og vi har generelt lave utgifter til barnehage
  • Vi er best på hjemmebesøk til nyfødte barn, på helseundersøkelse innen første skoleår og vi har få sykehusopphold i befolkningen
  • Vi har ikke veldig mange unge på sosialhjelp, og vi er best på å tildele kommunal bolig
  • Vi har mange besøk på biblioteket, selv om vi ikke scorer så godt på kultur for øvrig. Årsaken er at vi har få barn på kulturskole og på kommunal ungdomsklubb
  • Vi bruker lite energi i de kommunale byggene, og vi innvilger få dispensasjoner i byggesaker
  • Vi har bra drikkevann og lave gebyrer
  • Effekten av de høye investeringene våre hadde ennå ikke slått til i fjor, så vi kom også brukbart ut på økonomi

Sektorene vektes ulikt

I rapporten til Kommunal Rapport peker de særlig på at Grimstad skiller seg ut innenfor vann og avløp. Her ligger kommunen 30 prosent over landsgjennomsnittet. Andre områder vi scorer høyt på er innenfor pleie og omsorg (14. plass) og helse (42. plass).

De ulike sektorene vektes ulikt i kommunebarometeret. En høy score på store sektorer som grunnskole eller pleie og omsorg vil ha en større effekt på totalrangeringen enn mindre sektorer.

Det er Kongsberg kommune som topper listen for 2024, etterfulgt av Gjesdal og Gloppen. Grimstad er beste kommune i Agder. Kristiansand ligger på en 15. plass, mens Arendal er på en 55. plass.

Du finner mer informasjon på Kommunal Rapports nettsider

NB! I en tidligere utgave av denne saken stod det at Grimstad kommune var rangert på 10. plass. Plasseringen ble korrigert til 8. plass av Kommunal Rapport 15. august.

Kommunebarometeret

• En sammenligning av landets kommuner, basert på til sammen 157 nøkkeltall innen 12 ulike sektorer.
  • Hensikten er å gi beslutningstakere en lettfattelig og tilgjengelig oversikt over hvordan kommunen driver.
  • Resultatet er ikke perfekt, men gir en indikator, mulighet til å stille spørsmål, og ikke minst lære av de beste.
  • Tallene er i hovedsak hentet fra SSBs Kostra-database, tall for 2023. Det er i tillegg hentet statistikk fra kilder som Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Norsk kulturindeks fra Telemarksforsking.

Kilde: Kommunal Rapport