Utstillingsåpning: Slemmedalskatten fra Grimstad på Kuben i Arendal

Grimstad kommune har en spennende historie å dele! Søndag 8. september kl. 13:00 åpner utstillingen “Slemmedalskatten fra Grimstad” på Kuben i Arendal. Denne utstillingen presenterer en av de største og best bevarte skattefunnene fra vikingtiden i Norge, og den byr på et unikt innblikk i vår lokale kulturarv.

Slemmedalskatten ble funnet på Støle i Grimstad i 1981. Skatten består av gull- og sølvgjenstander, inkludert smykker, mynter og metaller som er datert tilbake til ca. år 930 e.Kr. Denne betydelige oppdagelsen gir oss et innblikk i livet til de som levde her for over tusen år siden og vitner om kontaktene Grimstad hadde med den større verden i vikingtiden.

Program for utstillingsåpningen

Utstillingen åpnes av direktør for Kulturhistorisk museum, Aud Tønnesen kl.13 . Det vil også bli et vikingmarked med Agder Vikinglag i museets åpningstider fra kl.12-16. Her kan du se håndverk fra vikingtid som lærarbeid, spinning på håndtein, brikkevev og mer. Det blir også mulighet for å prøve seg på slyngvev og å lage enkle ringer for barn.

Besøk utstillingen

Utstillingen vil være åpen på Kuben i Arendal fra 8. september til 17.november.
Kuben er et kulturhistorisk museum som arbeider for å bevare og formidle Aust-Agders historie, og utstillingen av Slemmedalskatten er en viktig del av dette arbeidet.
Grimstad kommune er stolte av å være en del av denne utstillingen og oppfordrer alle innbyggere til å besøke Kuben for å oppleve denne fascinerende delen av vår lokale historie.

Det er gratis inngang både til museet og til vikingmarkedet på åpningsdagen!

For mer informasjon om åpningstider og billetter, besøk Kuben Arendal sin nettside.