Vi trenger medlemmer til forliksrådet

Grimstad kommune søker nå etter nye medlemmer til forliksrådet for de fire neste årene. Kanskje kan dette være noe for deg?

Grimstad kommune søker etter nye medlemmer til forliksrådet for perioden 1. januar 2025 til 31. desember 2028.  Vi ønsker derfor at aktuelle kandidater registrerer sin interesse.

Forliksrådet er det laveste leddet i rettssystemet for sivile saker og er en meklingsinstitusjon med begrenset domsmyndighet. Hovedoppgaven til forliksrådet er å legge til rette for at partene ved mekling eller dom får løst saken enkelt, hurtig og billig.

I Grimstad er det tre faste medlemmer i rådet og tre varamedlemmer. Kommunestyret velger forliksrådsmedlemmer blant innbyggerne. Statsforvalteren fører administrativt tilsyn med forliksrådene og kontrollerer at valg av forliksmedlemmer er lovlig.

For at du skal velges må du ha fylt 25 år, være under 70 år ved valgperiodens start, og du må ikke være utelukket på grunn av vandel eller stilling (les mer om dette på nettsidene til Statsforvalteren).

Er du interessert kan du lese mer om ordningen på nettsiden vår. Dersom du ønsker å stille som kandidat, ber vi deg registrere kontaktopplysninger i skjema som også finnes på kommunens nettside.

Frist er 20. september.